by Customsnews 15/01/2023, 11:40

Breakthrough in exports in the New Year 2023

In 2023, Vietnam's export growth is forecast to continue to face difficulties due to the impact of the Russia-Ukraine conflict, inflation, etc. It requires businesses to be proactive and flexible in production, as well as diversify export markets instead of depending on a few large markets.

Đột phá xuất khẩu năm mới 2023

Doanh nghiệp kỳ vọng xuất khẩu tăng trưởng trong năm mới Ảnh: TD

Nhiều cơ hội mới

Năm 2022 khép lại với nhiều khó khăn, thách thức nhưng nhiều ngành hàng xuất khẩu của Việt Nam đã vươn lên và đạt được những kết quả ấn tượng. Thống kê của Bộ Công Thương cho thấy, xuất nhập khẩu năm 2022 sẽ ghi dấu mốc lịch sử khi tổng kim ngạch thương mại lần đầu tiên vượt mốc 700 tỷ USD.

Ngoài ra còn xuất siêu khoảng 10 tỷ USD. Nhiều ngành đã bước vào “câu lạc bộ tỷ đô, mười tỷ đô”. Có 35 ngành hàng đạt giá trị xuất khẩu trên 1 tỷ USD và 8 ngành hàng đạt kim ngạch xuất khẩu trên 10 tỷ USD.

Điển hình, năm 2022 được coi là năm thành công của xuất khẩu gạo. Sản lượng xuất khẩu cả năm ước đạt hơn 7 triệu tấn. Nói về kết quả đạt được trong năm 2022, ông Phạm Thái Bình, Tổng giám đốc Công ty cổ phần Nông nghiệp công nghệ cao Trung An cho biết, giá gạo thơm xuất khẩu sang thị trường Trung Đông và châu Âu của doanh nghiệp năm nay theo giá trung bình USD. 650 USD/tấn, riêng gạo ST24, ST25 có giá trên 1.000 USD/tấn - đây là mức giá gạo xuất khẩu cao nhất từ ​​nhiều năm nay.

Mr. Pham Thai Binh said that 2023 will continue to be a positive year for rice exporters. This is reasonable because rice is an essential food that every country needs while the supply of rice in many countries is shrinking due to climate change. The proof is that the enterprise has signed and will deliver about 30,000 tons of rice in the first quarter of 2023 to markets such as Malaysia, Singapore, and South Korea.

At the same time, the agricultural sector also negotiated and completed the procedures for exporting mango and chicken to Korea, pomelo and lemon to New Zealand; export feathers, oats and products from oats, milk and dairy products, durian, sweet potato to China and honey to the EU. Surveying the planting area, the factory irradiated so that fresh pomelo is the 7th fruit of our country that is allowed to be imported into the US market.

In 2022, although the wood and wood products industry faced many difficulties, by the end of November, it still reached a value of USD 14.6 billion, up 9% over the same period last year. Equally impressive is the coffee export sector, by the end of November, this item has reached nearly 1.7 million tons, equivalent to USD 3.5 billion, up 31% compared to 2021. This creates opportunities and expectations for export growth in 2023 for businesses.

Restructure, find new markets

According to experts, Vietnam's agro-forestry-fishery products have conquered many international markets, but exports still mainly focus on four major markets: the US, China, and Japan and Korea. Therefore, Vietnamese enterprises always have to look for opportunities to expand markets, find new customers in order to reduce dependence on some markets and increase their advantages.

Deputy Director in charge of Ho Chi Minh City Investment and Trade Promotion Center Tran Phu Lu said that in order to grow exports in the current context, in addition to traditional markets, businesses need to pay attention to markets that have not been approved yet and properly exploiting the market of Arab countries, Islamic countries or product lines dedicated to separate customer segments; at the same time invest in developing organic or organic product lines that are friendly to the environment and human health; promote professional branding and development; diversify forms of advertising, trade promotion, support of international organizations.

Enterprises must also focus on investing in technological innovation to continue to improve competitiveness, constantly improve product quality, and build Vietnamese products with prestigious brands. Enterprises must accelerate the implementation of restructuring, orienting to "green-circular" production, quickly implement the process of digital transformation of business and production management models, and transform business methods on the basis of application to the environment. Using digital technology platforms, it especially is necessary to promote the application of cross-border e-commerce and join the world e-commerce platforms.

Vu Duc Giang, Chairman of the Vietnam Textile and Apparel Association, said that with the efforts of businesses, in 2023, the textile and garment industry set an export target of USD 47-48 billion. According to Mr. Giang, the textile and garment industry has enough grounds to set this goal. The first is because manufacturing enterprises have begun to convert their production from knitting to woven. Secondly, enterprises are looking for a direction to produce small orders with fast delivery time. The third is to diversify markets. Some markets such as the former Soviet Union, the African market, the Middle East, previously businesses did not care much, now they are more interested. Especially the Chinese market is also a large export market of Vietnam's textiles and garments.

Theo ông Diệp Nam Hải, Tổng giám đốc Công ty cổ phần Thực phẩm Cholimex (Cholimex Food), các nước Đông Nam Á là thị trường xuất khẩu rất tiềm năng bởi vị trí địa lý gần, giúp doanh nghiệp tiếp cận thị trường nhanh.

Doanh nghiệp tiếp cận được kênh bán hàng của Philippines và có thêm đơn hàng mới xuất khẩu sang thị trường Indonesia. Sắp tới, Cholimex Food sẽ có đơn hàng xuất khẩu sang Brunei và New Zealand.